A francia közlekedési morál
Azt hozzátenném, hogy nagyon biztonságos a közlekedés, az infrastruktúra is ennek megfelelő színvonalú, de baromira nem tudnak közlekedni a franciák. Az hogy a körforgalomban a kintről jövőnek van elsőbbsége, köztudott. De hogy az autópályára érkezőnek legyen elsőbbsége a rajta lévőkkel szemben az azért vicces. Párizsban konkrétan kint van minden felhajtónál az egyenrangú kereszteződést jelző tábla, ami ugye jobbkezet von maga után. Nem ismerik a védett főút fogalmát, még négysávos úton is sokszor jobbkezesek a betorkolló utcák. Mondjuk lehet hogy így nem tudnak gyorsan hajtani, és nyilván kevesebb a baleset. Nehéz megszokni, hogy lehetetlen kereszteződésekben (értsd mellék utca, fő utca) jobbkezet kell adni. Pont olyan széles egy sáv mint egy autó (ha éppen föl van festve), és olyan közel mennek egymáshoz az autók, hogy a tükrök majdnem összeérnek, lámpánál ajtót kinyitni esélytelen. A parkolás koppanásig történik, nincs pazarlás a hellyel. Minden autó megvan húzva, nem vigyáznak egyáltalán, mennek amíg hajlik a vas. Olyan kicsik a parkolóhelyek, és kihasználnak minden talpalattnyi helyet, hogy koppról koppra állnak,és lazán nekinyitják a mellettük álló autónak az ajtót. Nem érdekli őket, itt az autó pusztán használati tárgy nem pedig státuszszimbólum.
Megvan azért a nagyon pozitív oldala is a francia közlekedésnek. Egyrészt az, hogy a gyalogosnak van mindenhol, minden esetben elsőbbsége, mint nálunk a zalaegerszegi intercitynek. Bárhonnan, bármilyen irányból lépsz le a járdáról, nem zebrán, vagy éppen piroson, az első autó megáll és átenged, utána pedig nem a sarkadon megy át. Nem dudálnak ha szabálytalanul mész át. Akkor sem dudálnak, ha valaki bénázik, vagy éppen nem észleli időben a zöldet, vagy szimplán nem tudja, hogy a jobbra villogó sárga nyíl azt jelenti, hogy jobbra mehet, és bután feltartja a sort. Nagyon türelmesek egymással szemben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése